Miten rakentaa vahva brändi erota itsesi kilpailusta onnistuneella tuotemerkillä


Kun perustat uuden yrityksen yksi vaihe jota et voi missään tapauksessa ohittaa, on kehittää tuotemerkkisuunnitelmaa. Branding (Brändääminen) luo yrityksellesi ainutlaatuisen läsnäolon, joka auttaa erottamaan yrityksesi tuotteet ja palvelut muista markkinoilla olevista. Branding tukee kaikkia markkinointi- ja myynninedistämistoimia, jotka ovat paljon vaikeampia ja vähemmän onnistuneita, jos et - ja asiakkaasi - eivät tiedä, mitä brändi on. Tuotemerkin käsite on vuosien mittaan laajentunut siitä, että se on yksinkertaisesti tunnistettava logo muihin vähemmän konkreettisiin tekijöihin, jotka auttavat maalaamaan kuvan siitä mistä yrityksessäsi on kyse.


Yrityksen brändäämisen aloittaminen

Kuten kaikki muutkin liiketoiminnan kehittämisen näkökohdat, tuotemerkkisuunnitelman luominen edellyttää tietojen keräämistä. Tämän tarkoituksena on oppia kaikki asiakkaasi ja kilpailijat, jotta voit hienosäätää tuotemerkkisi ja viestisi.


Paras tapa on kysyä kysymyksiä joiden avulla voit tunnistaa kilpailuetusi, toimialasi tarpeet ja asiakkaan arvon. Nämä tiedot ovat välttämättömiä kun olet valmis naarmuttamaan tuotemerkkisi.


Jos olet työskennellyt yrityksen käynnistyssuunnitelman tai digitaalisen markkinointisuunnitelman parissa, sinulla on jo joitakin tietoja joita tarvitset tuotemerkkistrategiaasi varten. Jos ei, nyt on aika tehdä se.


Meidän digitaalisen markkinoinnin oppaassa käsittelimme seuraavat keskeiset kysymykset ja näytimme miten saat tarvitsemasi vastaukset:

  • Missä toimialani menee?
  • Mikä kohderyhmäni on?
  • Kuka on tyypillinen asiakas?
  • Ketkä ovat suurimmat kilpailijat?
  • Mitkä ovat niiden vahvuudet ja heikkoudet?
  • Mitä etuja yritykselleni on näiden kilpailijoiden suhteen?

Muita tärkeitä kysymyksiä joita sinun tulee vastata tuotemerkkistrategiaan ovat:

  • Mikä on yritykseni tehtävä? Mikä on sen visio?
  • Mitä arvoja ja ominaisuuksia haluan että ihmiset yhdistävät liiketoimintani?
  • Mitä haluan että ihmiset ajattelevat ja tuntevat liiketoimintaani?

Ajattele mitä tahansa suurta tuotemerkkiä jota rakastat ja huomaat että he ovat käyneet läpi tämän prosessin, mutta ne eivät ole ainoat. Jokainen yritys toimii tietyllä markkinaraolla palvelemassa tiettyjä asiakkaita. Ja kaikki yritykset pyrkivät olemaan erilaisia kuin kilpailijat joko tarjottujen palvelujen joukossa tai niiden tarjoamalla tavalla.


Edellä mainitut kysymykset auttavat sinua näissä eroissa ja tekemään joitakin johtopäätöksiä tuotemerkkisi parhaiten edustavista käsitteistä ja ideoista. Kun olet ymmärtänyt nämä käsitteet olet valmis työskentelemään markkinointi- ja myynninedistämiselementeillä, jotka esittelevät tuotemerkin ulkomaailmaan. Näitä ovat esimerkiksi logo, iskulause, mainos tai käyntikortti.


Vaihe #1: Suunnittele yrityksesi logo

Koska logo on yksi ensimmäisistä asioista jotka ihmiset näkevät, se on hyvä paikka aloittaa brändäysstrategiasi.


Lyhyesti sanottuna hyvä logo tekee yrityksestäsi ikimuistoisen. Tavoitteena on että asiakkaat jotka ovat nähneet logosi pari kertaa, alkavat tunnistaa sen. Se alkaa rakentaa suhdettaan kanssasi ja auttaa heitä luottamaan sinuun. Ajan mittaan vain logon näkyminen muistuttaa heitä heidän vuorovaikutuksesta yrityksesi kanssa. Jos kyseinen vuorovaikutus on positiivinen, he ostavat sinulta todennäköisemmin uudelleen.


Siksi on niin tärkeää saada yrityksesi logo oikein. Esimerkiksi logon suunnitteluvaihtoehdot voivat sisältää:


  • Logo joka näyttää allekirjoitukselta
  • Akvarelli-logo joka näyttää olevan maalattu
  • Litteä logo kuten suosittu litteä muotoilu mobiililaitteille
  • Vintage-logo jossa on vanhan maailman charmia
  • Vapaasti käsin piirretty logo
  • 3D logo


Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä saatavilla olevista laaja-alaisista yrityskuvakkeista. Voit valita logon tyylin, joka edustaa oikein yrityksesi tarjoamia palveluja ja arvoja.



Vinkkejä logopalveluiden ottamiseen

  • Sinun on käytettävä logoa useissa paikoissa kuten sivustossasi, mainoksissa, paperitavarat, painetut materiaalit ja paljon muuta. Jos käytät verkkosivustoa käytä Web-suunnittelijaasi että saat täsmällisen koon. Tämän jälkeen voit saada logon suunnittelijan antamaan sinulle logon, joka sopii täydellisesti juuri sinulle.
  • Toista tämä harjoitus muualla jossa sinun tarvitsee käyttää logoa. Jos aiot käyttää sitä painetuissa materiaaleissa, muista, että tarvitset hi-res-version jonka resoluutio on vähintään 300 dpi, joten se näyttää terävältä ja terävältä tulostetulta sivulta.
  • Valitse logo-värit huolellisesti värit lisäävät tuotemerkin tunnistamista jopa 80%, mutta ne vaikuttavat myös siihen miten ihmiset näkevät brändin. Sinun on ymmärrettävä värin psykologia jotta voit valita värit jotka luovat oikean käsityksen yrityksestäsi.
  • Lopuksi kun saat mukautetun logon suunnittelun, varmista että kauppa sisältää logon lähdetiedostojen saamisen. Tarvitset näitä jos haluat tehdä muutoksia myöhemmin ja päättää tehdä yhteistyötä toisen suunnittelijan kanssa.
  • Tutustu yhteisömme logojen suunnittelijoihin.


Vaihe #2: Valitse iskulause ja tagline

Logon jälkeen merkkisi seuraava tärkein osa on iskulause. Tämä on myös lyhyt lause tai lause joka tiivistää tärkeimmän viestin jonka haluat toimittaa asiakkaillesi yrityksesi tai tuotteenne osalta. Ne ovat erityisen tärkeitä markkinointiin jossa ihmiset eivät näe logoa, kuten kuunnellessasi podcastia tai radio-mainosta.


Parhaat iskulauseet on helppo muistaa, erottaa brändisi ja tehdä ihmisistä positiivisia yrityksesi suhteen. Useimmissa tapauksissa niitä käytetään kahdella tavalla:


  1. Voit tuoda esiin tuotteen suurimman edun. Jos olet ensimmäinen paras tai nopein tekemällä jotain, tämä todennäköisesti tulee olemaan omassa iskulauseessa.
  2. Korosta yrityksesi arvot.

  3. Sinun täytyy päättää mikä näistä on tärkeämpää. Jos sinulla on ilmeinen suuri etu kilpailijoihisi nähden tai jos erimielisyydet ovat hienovaraisempia, arvoon perustuva iskulause voisi olla parempi lähestymistapa.


    Kun olet tehnyt päätöksen voit käyttää iskulausettasi kaikessa markkinoinnissa ja mainonnassa sekä logolla että käyntikortteilla, esitteillä, banneri-mainoksilla ja paljon muuta.



    Vinkkejä iskulauseeseen

    • Ainoa hyvä iskulause on iskulause jonka ihmiset muistavat, joten tee siitä tarttuva niin että se tarttuu ihmisten mieliin.
    • Pidä iskulause mahdollisimman lyhyenä. Tällä on kaksi etua. Ensinnäkin, mitä lyhyempi se on sitä helpompi on muistaa. Toiseksi, mitä lyhyempi se on sitä helpommin voit sisällyttää sen bannerimainoksiin, verkkosivujen logoihin ja muihin mainosmateriaaleihin.
    • Varmista että iskulause antaa joko selkeän viestin tai selkeän tunteen lukijalle ja potentiaaliselle asiakkaalle.
    • Esimerkiksi iskulause kuten "suuri ajoneuvo hyvä hinta", keskittyy ajoneuvon laatuun ja kustannuksiin. Sitä vastoin iskulause kuten "mitä etsit ajoneuvosta", keskittyy enemmän toiveiden täyttämiseen ja innostukseen autosta.


Vaihe #3: Mainosta bannerimainosten avulla

Kun olet valmis mainostamaan yritystäsi verkossa, yksi menetelmä jota voit käyttää on bannerimainos. Bannerimainokset voivat auttaa houkuttelemaan asiakkaita ja mainostamaan yritystäsi. Kun ne sisältävät logon, iskulauseen ja tuotemerkin värit. Ne voivat auttaa ihmisiä tutustumaan yritykseesi ja aloittamaan tuotemerkin yhdistämisen kanssasi.


Bannerimainoksia on paljon. Voit esimerkiksi haluta esitellä yrityksesi, edistää tapahtumaa tai hankkia uusia asiakkaita ja saada myyntiä..


Toiminto kutsuu katsojia, mihin toimiin haluatte ryhtyä kuten vierailemalla sivustossasi tai kirjautumalla sähköpostin päivityksiin. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi tee tämä toiminto yksinkertaiseksi ja tarkaksi.


Voit käyttää bannereita vain omassa sivustossasi (monet yritykset tekevät mainoksia tapahtumien edistämiseksi), mutta voit myös sijoittaa bannerimainoksia verkkosivustoille jotka kohdistavat kohdeyleisön, jota yrität tavoittaa. Jos ne tarjoavat täydentäviä tuotteita ja palveluita, bannerimainokset ovat hyvä mainosväline.



Vinkkejä bannerimainosten käyttöön

  • Varmista että bannerimainossuunnittelijasi sisältää logosi osana bannerikuvaa, ja että se on selvästi näkyvissä. Tämä auttaa ihmisiä tutustumaan tuotemerkkiisi ja tunnistamaan yrityksesi seuraavan kerran, kun he näkevät sen.
  • Varmista että bannerin muotoilu erottuu sivulta johon aiot sijoittaa sen. Jos sillä on täsmälleen sama ulkonäkö kuin sivulla, kukaan ei välttämättä huomaa sitä.
  • Hanki bannerisi lähdetiedostot suunnittelijaltasi, jotta voit helposti muokata sitä ja muuttaa sen kokoa käytettäväksi eri paikoissa.
  • Huomaa bannerisi sijoittaminen verkkosivulle. Mitä alemmalla sivulla se on, sitä vähemmän ihmisiä näkee sen ja napsauttavat sitä.
  • Tutustu yhteisömme bannerin suunnittelijoihin.


Vaihe #4: Hanki käyntikortti

Myös digitaalisen markkinoinnin aikakaudella käyntikortti on edelleen yksi parhaista ja nopeimmista tavoista antaa asiakkaalle tai mahdolliselle kumppanille yhteystietosi.


Käyntikortit tarjoavat ammattitaitoisen tavan jakaa tärkeimmät yritystietosi, etenkin kasvotusten verkottumistapahtumissa. Koska et koskaan tiedä milloin aiot tavata mahdollisen asiakkaan.


Käyntikorttisi on erinomainen suoramarkkinointityökalu ja ensimmäinen mahdollisuus tehdä hyvä vaikutelma. Käyntikortti voi logon ja tunnusmerkin lisäksi näyttää arvosi, uskomuksesi ja asiantuntemuksesi. Vaikka monet käyntikortit noudattavat vakiomuotoa, ei ole mitään syytä miksi käyntikorttisi pitäisi olla tylsää.



Vinkkejä käyntikorttipalvelusta

  • Pidä käyntikorttisi puhtaana. Vältä sekoittamista liian moniin elementteihin koska ne vain keskeyttävät lukijan.
  • Harkitse käyntikorttiisi ainutlaatuisen kynnyksen saamista. Jos olet ohjelmoija, sisällytä korttiisi vähän koodia. Jos olet kirjailija, kokeile lyhyt lause tai sanapeli. Tee jotain joka tekee asiakkaasi sanomalla: "Haluan työskennellä tämän henkilön kanssa."
  • Vältä käyntikorttiisi sekoittamista liikaa yksityiskohtiin. Ne vain keskeyttävät lukijan, joten pidä se puhtaana rajoitetulla määrällä elementtejä.
  • Tutustu yhteisömme käyntikortti suunnittelijoihin.




Kerro meistä ystävillesi!
InstagramFacebookTwitter Google-plusLinkedInPinteres