Digitaalinen markkinointi täydellinen opas yrityksen markkinointiin verkossa


Jokainen yrityksen omistaja haluaa tavoittaa enemmän asiakkaita, myydä enemmän tuotteita, ottaa suuremman markkinaosuuden, ylittää kilpailijansa ja kasvaa. Markkinat ovat kuitenkin erittäin kilpailukykyisiä ja näkyvyys on entistä haastavampaa kuin koskaan. Näinä päivinä et halua vain varmistaa että asiakkaat tietävät kuka olet ja ymmärrät tarjoamasi palvelun. Digitaalisen markkinoinnin avulla voit käyttää web-pohjaisia ja mobiili työkaluja ja tekniikoita. Vaikka ihmiset ovat markkinoineet liiketoimintaansa offline-tekniikoilla vuosisatojen ajan, digitaalinen markkinointi on merkittävä etu perinteiseen markkinointiin nähden.


Vaihe #1: Tutki markkinoita

Ennen digitaalisen markkinoinnin aloittamista on tärkeää ymmärtää toimialasi, kilpailijat ja asiakkaat. Saadut tiedot auttavat sinua markkinoimaan tehokkaammin. Näin voit aloittaa.

1. Analysoi toimialasi

analysoi-toimialasi

Älä tuhlaa aikaa tekemällä mitään markkinointia, ennen kuin ymmärrät toimialasi. Sinun ei tarvitse vain selvittää onko liiketoimintasi hyvä idea, sinun on myös löydettävä onko markkinoilla todella kysyntää. Tärkeintä on varmistaa että liiketoimintaideasi on kannattava.


Toimialan analyysit sisältävät yleensä:

  • Toimialan yleiskatsaus
  • Yleiskatsaus eri osa-aloista
  • Tietoja tyypillisistä asiakkaista
  • Teknologian arviointi jos se on merkityksellistä markkinoilla
  • Aiemmat ja tulevat trendit

On hyvä idea palkata joku keräämään kaikki nämä tiedot sinulle. Saamiesi tietojen avulla voit kertoa mitä yrityksesi omalla markkinoinnilla voi ansaita ja kuinka paljon voittoa voit tehdä. Se auttaa myös ymmärtämään miten yritys toimii, jotta voit suorittaa tehokkaamman digitaalisen markkinointikampanjan.


2. Tutustu kilpailijoihisi

Tutustu-kilpailijoihisi

Toinen keskeinen osa markkinatutkimusta on kilpailijoiden tunteminen. Tämä johtuu siitä että digitaalisten markkinointikampanjoiden on tehtävä selväksi, miten erilaiset ja miten ainutlaatuinen myyntipisteesi on. Edellisessä vaiheessa tekemäsi toimialan tutkimus on hyvä lähtökohta mutta sinun on myös selvitettävä:

  • Mitkä erityiset markkinasegmentit kohdistuvat
  • Mitä tuotteita ja palveluja ne tarjoavat
  • Mitkä heidän vahvuutensa ja heikkoutensa ovat
  • Jos sinulla on mahdollisuus voittaa liiketoimintaa

Kerää intiimi tietoja:

  • Niiden kohdeyleisö ja asiakasprofiilit
  • Niiden hinnoittelustrategia
  • Niiden tulot ja kannattavuus

Ja auttaaksesi sinua kohdentamaan oman markkinointistrategianne sinun täytyy ymmärtää ketkä heidän asiakkaansa ovat, miten kilpailijat tavoittavat heidät ja mikä pitää asiakkaansa uskollisena kyseiselle brändille.


3. Etsi ostajat

etsi-ostajat-yritykselle

Markkinatutkimuksen viimeinen osa on asiakkaiden ymmärtäminen. Voit tehdä tämän luomalla ostajan persoonat. Ostajan persoonat ovat olennainen osa kaikkia digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kasvustrategioita.


Paras asiakas persoona lukee kuvauksia todellisista ihmisistä, mukaan lukien siviilisääty, työllisyys, koulutus, arvot, edut ja paljon muuta.


Ostajan persoonat auttavat sinua selvittämään:

  • Mikä on tärkeää asiakkaillesi
  • Miten he ajattelevat
  • Missä he viettävät aikaa
  • Mitä palveluja ja tuotteita he tarvitsevat ja miksi
  • Mitkä arvot ovat heille tärkeitä
  • Mitä he odottavat yritykseltäsi

Ne auttavat myös ymmärtämään miten heidät saa vakuuttamaan ostamaan teiltä tuotteita ja palveluita, mikä on välttämätöntä markkinointistrategianne kannalta.

Tutustu yhteisömme digitaalisen markkinoinnin palveluihin.


Vaihe #2: Käynnistä sosiaalisen median markkinointikampanja

Maailmassa on lähes 2,8 miljardia sosiaalisen median käyttäjää, joka on noin kolmasosa kaikista internetin käyttäjistä. Tämä tarkoittaa sitä että et voi sivuuttaa sosiaalista mediaa yrityksen markkinoinnissa. Sosiaalinen media on erinomainen työkalu joka antaa asiakkaille henkilökohtaisen yhteyden. Suurten yleisöryhmien lisäksi useimmissa sosiaalisen median sivustoissa on analyytikkojen etu, joka antaa sinulle enemmän tietoa yleisön kokoonpanosta ja mieltymyksistä kuin koskaan ennen. Lyhyesti sanottuna sosiaalinen media on tärkeä kasvun väline. Jotkut tärkeimmistä sosiaalisen median sivustoista ovat nyt YouTube, Instagram ja Facebook. Tarkastellaan lähemmin joidenkin liiketoimintasi markkinoinnin alustojen tärkeimpiä näkökohtia.



YouTube

youtube-kuva

Sisältömarkkinointiinstituutin viimeisin tutkimus osoittaa että 60% markkinoijista käyttää videoita. Online-video on hämmästyttävän suosittu, sillä 60% ihmisistä mieluummin haluaa elää television kanssa. Googlen tutkimus osoittaa myös että alle kymmenen vuoden aikana puolet alle 32-vuotiaista katsojista ei käytä maksutelevisiopalvelua. Mikään markkinoija ei voi sivuuttaa YouTuben käyttäjäpohjaa joka oli yli miljardi ihmistä viime raportissa.


Googlen omistama YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone ja se on hieno paikka videoiden katsomiseksi, koska ne näkyvät hakutuloksissa. Myös ihmiset jotka eivät tiedä mitään yrityksestänne, voivat törmätä siihen kun he etsivät tietoa aiheesta.


Kaiken kaikkiaan YouTube on erinomainen foorumi jossa asiakkaat voivat kohdata yrityksesi. Voit tehdä paljon erilaisia videoita, mutta on kaksi jotka ovat erityisen hyödyllisiä yrityksille: selitysvideot ja koulutusvideot.


Selitä videoissa kohdistamalla ihmisiä jotka etsivät tuotemerkkiäsi ja haluavat ymmärtää kuka olet. He kertovat ihmisille yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi.


Instagram

instagram-logo

Kuvien ympärille rakennettu Instagram on erinomainen foorumi visuaaliseen markkinointiin. Se on erittäin suosittu ja sillä on nyt yli 600 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Yritysten kannalta kannattaa harkita yrityksellesi liittyvien asiakkaiden kuvien uudelleensijoittamista sekä yrityksen sisäistä näkemystä elämästä. Tarjouksia, memejä, luonnon kuvia ja söpöjä eläimiä toimii myös hyvin.


Jos haluat käyttää Instagramia tehokkaasti varmista että saat yritystilin. Se antaa sinulle analytiikkaa jotta voit seurata, mikä sisältö on paras. Kuten useimmat sosiaaliset mediat, Instagram toimii parhaiten myös silloin kun olet aktiivinen ja reagoiva. Sinun täytyy asentaa sovellus puhelimeesi mutta voit myös käyttää työkalua, kuten Later tai Grum.


Instagram toimii parhaiten kun olet aktiivinen käyttäjä. Käytä sitä tehokkaasti ja pääset pian useampaan potentiaaliseen asiakkaaseen.


Vinkkejä Instagramin käyttämiseen ja mainontaan

  • Käytä hashtageja laajasti - Instagram-käyttäjät rakastavat niitä ja ne auttavat ihmisiä löytämään asiaankuuluvaa sisältöä. Mitä enemmän käytät sitä enemmän saat sitoutumista.
  • Tykkää kuvista ja vastaa kommentteihin lisätäksesi sitoutumista.
  • Kun käytät Instagramia ensimmäistä kertaa käytä avainsanoja tai hashtageja löytääksesi asiaankuuluvat ihmiset seuraamaan sinua.

Facebook

facebook-logo

Facebook on yksi tehokkaimmista sosiaalisen median työkaluista joita voit käyttää. Yli miljardi käyttäjää maailmanlaajuisesti on todennäköistä että suurin osa ihmisistä joita haluat tavoittaa, on Facebookissa. Pewin mukaan 79% kaikista internetin käyttäjistä on Facebookissa. Tämä tarkoittaa että digitaalisen markkinointistrategian on sisällettävä Facebook.


Henkilökohtaisen profiilin lisäksi on Messenger, Ryhmät ja Live Video. Mutta työkalu jota todennäköisesti käytetään eniten yrityksenä, on Facebook-sivut. Noin 50 miljoonaa yritystä käyttää niitä. Sivut sisältävät monia samoja ominaisuuksia kuin profiileilla joten voit jakaa kuvia, videoita ja tilapäivityksiä. Sivun luominen antaa sinulle mahdollisuuden analysointiin ja voit myös mainostaa viestejä ja näyttää mainoksia.


Jotta voit käyttää Facebook-sivua, sinun tulee osallistua sivulle päivittäin joko lähettämällä alkuperäistä sisältöä tai jakamalla jotain hyödyllistä ja vastaamalla viesteihin ja kommentteihin.


Haluat myös käynnistää tai osallistua ryhmiin joita Facebook sanoo käyttävän 850 miljoonaa ihmistä. Ole hyödyllinen ja kasvatat yleisöäsi ja johdatat paljon enemmän ihmisiä sivullesi. Ryhmän omistajat ovat yleensä tyytyväisiä kun jaat asiaankuuluvaa sisältöä ryhmässä ja jaat sen jopa omiin ulkoisiin verkkoihinsa. Se on kuin kumppanuus jossa sisältösi auttaa pitämään ryhmän mielenkiintoisena jäsenille samalla kun saat suuremman yleisön.


Kuten aiemmin mainittiin Facebook on myös mainosalusta. Voit luoda omia mainoksiasi tai tehostaa olemassa olevaa sisältöä joka alkaa saada huomiota. Tämä voi olla kustannustehokas tapa tavoittaa yleisösi, varsinkin kun Facebookilla on erinomaiset demografiset kohdentamis- ja yleisön segmentointitoiminnot.


Tutustu yhteisömme sosiaalisen median markkinointi palveluihin.


Vaihe #3: SEO

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa digitaalista markkinointia. Kyse on Web-sivujen säätämisestä, jotta ne näkyisivät hyvässä asemassa hakutuloksissa, kun ihmiset etsivät asiaankuuluvia avainsanoja.


Se ei tietenkään ole kaikki SEO:sta. Itse asiassa on olemassa pitkä lista hakusijoitustekijöistä. Lyhyesti sanottuna Google haluaa tietää että yrityksesi on luotettava ja se etsii signaaleja, kuten:


  • Yrityksen ulkoiset arviot
  • Linkit sivustoosi luotettavista ulkoisista lähteistä
  • Sosiaalisen median jakaminen

Mitä myönteisempiä nämä signaalit ovat, sitä paremmin sivustosi sijoittuvat.


Koska hakualgoritmit kehittyvät jatkuvasti, joskus tarvitset vähän apua pysyäkseen ajan tasalla. Onneksi Google tarjoaa useita työkaluja jotka auttavat sinua SEO:ssa ja siihen liittyvissä verkkosivustojen hallintatehtävissä:


  • Google Analytics seuraa mitä ihmiset tekevät, kun he ovat sivustossasi ja tarjoaa demografisia tietoja.
  • Google-hakukonsoli (aikaisemmin verkkovastaavan työkalut) auttaa sinua näkemään sivustosi Googlessa. Sieltä löytyy työkaluja joiden avulla voit ladata sivustokarttoja, käsitellä Googlen rangaistuksia ja muuta. Voit myös käyttää tätä työkalua tunnistamaan ja ymmärtämään asiakkaiden hakukäyttäytymistä.

Sivunopeus on myös keskeinen SEO-mittari. Testaa omasi Pingdomilla. Jos sivusi latautuu yli 2 sekunnin kuluttua on parannettavaa. Sivuston nopeampi latautuminen on välttämätöntä SEO:lle ja sitä voidaan parantaa dramaattisesti asiantuntijan avulla.


Yksi tärkeimmistä asioista joita voit tehdä SEON parantamiseksi on kirjoittaa erinomaista sisältöä. Aina kun etsit Googlesta löydät usein syvällisen blogipostin tai artikkelin, joka sisältää noin 1000-2000 sanaa ja joka vastaa kysymykseesi. Sisältösi voisi tarjota vastauksia muille hakijoille. Siksi jokaisen yrityksen jolla on verkkosivusto, on sisällettävä oikeaa sisältöä osana SEO-strategiaa. Oikea sisältö voi antaa sinulle hyvän hakupaikan ehkä jopa ensimmäisellä sivulla.


Vinkkejä SEO-palveluiden käyttöön

  • Jos et tarjoa globaaleja palveluja kiinnitä huomiota paikalliseen hakumäärään löytääksesi yrityksellesi tärkeämpiä tietoja.
  • Suorita avainsanatutkimus selvittääksesi mitä käyttäjät etsivät, jotta voit kehittää markkinoinnin ja sisällön markkinointistrategian. Varmista että avainsanoilla on oikea tavoite yrityksellesi. Älä kohdista avainsanoja yrityksesi ympärille, kohdista ne jotka pyytävät tiettyä palvelua.
  • Luo erinomainen sisältö joka vastaa tärkeimpiin kysymyksiin.
  • Tutustu yhteisömme SEO optimaatio palveluihin.






Kerro meistä ystävillesi!
InstagramFacebookTwitter Google-plusLinkedInPinteres